Všetko o cholesterole: 3 spôsoby, ako znížiť hladinu toho zlého a zvýšiť dobrý

Všetko o cholesterole: 3 spôsoby, ako znížiť hladinu toho zlého a zvýšiť dobrý

Zvýšená hladina cholesterolu je znepokojivá za každých okolností, ale ak má k tomu dotyčný aj cukrovku, potreba vysporiadať sa s týmto problémom je prvoradá.

V prvom rade, čo je to cholesterol a prečo by sme sa ho mali obávať? 

  • Prirodzene sa tvorí v pečeni z jedla, ktoré konzumujeme.
  • Telo ho využíva na výrobu hormónov ako vitamín D a žlč.
  • Nadmerná hladina cholesterolu v krvi podstatne zvyšuje riziko infarktu. 

Vzhľadom k tomu, že krv je substancia vodnatá a cholesterol vosková/olejovitá, veľmi sa spolu nepremiešajú! A tu prichádzajú do hry „dobrý“ a „zlý“ cholesterol. 

LDL je skratka pre lipoproteín s nízkou hustotou a je tiež známy ako „ZLÝ“, pretože zanáša cievy a spôsobuje ich upchávanie. Jeho hodnotu by ste mať nižšiu ako 100.

HDL znamená lipoproteín s vysokou hustotou a hovoríme mu aj „DOBRÝ“ cholesterol, lebo v našom organizme neostáva; je unášaný krvnými cievami von z tela. Jeho hodnota by mala byť naopak VYSOKÁ. Ak ju máte aspoň 40, je to v poriadku. 50 je ešte lepšie a viac ako 60 je optimum.

Keď sa v žilách nahromadí cholesterol, hovorí sa tomu ateroskleróza alebo srdcové ochorenie. Ak sa kúsok takéhoto povlaku uvoľní a upchá srdcovú cievu, dôjde k infarktu. Erupcia takéhoto typu vyzerá ako výbuch sopky na stene krvnej cievy.   

Nasýtené tuky (zvyčajne vo forme živočíšnych tukov) sú hlavnými vinníkmi prispievajúcimi k zvýšenej hladine cholesterolu. Nájdete ich najmä v mäse a mliečnych produktoch, či už sú viditeľné alebo nie, a patria sem tiež pevné tuky z kuchynských olejov, ako je masť. Cholesterol obsiahnutý v živočíšnych produktoch (napríklad vo vaječnom žĺtku) prispieva k zvýšenej hladine cholesterolu vo Vašom tele. Trans-mastné kyseliny z margarínu, keksov, istých druhov olejov a jedál v nich uvarených majú takisto svoj podiel na zvýšenom cholesterole a v súčasnosti sú už v mnohých reštauráciách zakázané.   

Existujú však aj špecifické potraviny, ktoré pomáhajú cholesterol znižovať, vrátane ovsenej a psylliovej vlákniny, ovocia a zeleniny a rastlinných sterolovstanolo. Tie nájdete v koncentrovaných množstvách niektorých olejov, štiav a podobne.  

Takže, čo môžete robiť, ak už máte vysokú hladinu cholesterolu? 

1. Znížte celkový denný príjem cholesterolu pod 200 mg. Jasné a jednoduché. Jediným spôsobom, ako to dosiahnete, je čítať si etikety na potravinách. Dokonca aj na veku kartónu od vajíčok sa dozviete, koľko cholesterolu prijmete s jedným kusom!

2. Ak máte nadváhu, aspoň 5 kíl schudnite. To sa ľahšie povie, než spraví, všakže? Nuž, už aj hodinka intenzívnej chôdze každý deň Vám pomôže zhodiť skoro pol kila týždenne. Pokračujte v tom a pomôžete aj svojmu srdcu!

3. Každý deň do svojho jedálnička pridajte 5-10 gramov rozpustnej vlákniny. Ovsená kaša, šošovica alebo ovsené cereálie Vám toto číslo pomôžu zvýšiť. Opäť, čítajte si etikety na potravinách a pridávajte do svojich každodenných pokrmov suroviny s vysokým obsahom rozpustnej vlákniny!

Každodenná dávka NutriBlastov Vám pomáha prijať väčšie množstvo telu prospešných zložiek, čo pre Vaše zdravie znamená viac, než si myslíte! Pamätajte na to pri najbližšom jedle!

 

Top