Starajte sa o svoje srdce správne!

Starajte sa o svoje srdce správne!

Životný štýl, ktorý vediete, má najväčší dopad na zdravie Vášho srdca. Dokonca ak sa aj vo Vašej rodine vyskytli srdcové ochorenia, môžete genetiku poraziť – pokiaľ si osvojíte životný štýl, ktorý je pre Vaše srdce najzdravší!

Vedeli ste, že strava založená hlavne na rastlinnom pôvode výrazne znižuje (a dokonca dokáže aj zvrátiť) riziko srdcových a kardiovaskulárnych ochorení?

Zdravie Vášho srdca ovplyvňuje mnoho faktorov. Váš jedálniček, stres, ktorému musíte čeliť a rôzne vplyvy životného prostredia, ako sú fajčenie či množstvo fyzickej aktivity, ktorú máte – aj to má obrovský podiel na tom, ako funguje Vaše srdce.

Za jeden deň udrie Vaše srdce viac ako 100 000-krát, prečerpá zhruba 2000 litrov krvi do 100 biliónov buniek, cez 60 000 míľ našich ciev. Vždy, keď si na to spomenieme, zakrúti sa nám hlava!

A nie je to len orgán, ale aj sval. Srdce si vyžaduje veľa energie a kvalitných živín, aby zostalo zdravé. Je jedinečné a na rozdiel od iných orgánov či svalov nášho tela sa srdce nikdy neunaví – zastaví sa len vtedy, keď nemá k dispozícii kyslík.

Cvičenie zlepšuje kondíciu srdca, nakoľko prináša viac kyslíka a nutričných látok do celého tela. Dajte si záležať na tom, aby ste si vytvorili dobrý cvičebný program – a nech Vám ho schváli Váš lekár!

To je dôvod, prečo je výživa taká dôležitá. Aby sme mohli žiť dlhý a zdravý život, potrebujeme vitamíny, minerály, esenciálne mastné kyseliny, enzýmy a antioxidanty.

Strava, za ktorú sa Vám srdce poďakuje

  • Štúdie ukázali, že každodenná konzumácia orechov a semien znižuje riziko srdcových ochorení. Pôsobia protizápalovo a sú dobrým zdrojom vitamínu E, antioxidantu, ktorý je mimoriadne dôležitý pre zdravie bunkovej membrány.
  • Omega-3 mastné kyseliny nachádzajúce sa v lososovi, sardinkách, mletých ľanových semienkach a vlašských orechoch znižujú zápal a bránia „lepeniu“ krvných doštičiek, čím znižujú riziko kardiovaskulárnych chorôb.
  • Antioxidanty v ovocí a zelenine znižujú zápal a chránia srdce pred škodlivými voľnými radikálmi. Čím viac kyslíka potrebuje bunka na to, aby si vyrobila energiu, tým väčšia je možnosť poškodenia voľnými radikálmi. Srdce je obrovské čerpadlo vzduchu a kvapaliny, preto sú preň antioxidanty viac ako dôležité!
  • Aj magnézium je kľúčový prvok. Napomáha krvným cievam uvoľniť sa a potenciálne znižuje krvný tlak, ktorý – ak je vysoký – môže poškodiť srdce.
  • B12, kyselina listová a B6 majú rozhodujúcu úlohu pri znižovaní proteínu homocysteínu nahromadeného v našich tkanivách. Homocysteín spôsobuje poškodenie buniek srdca a ciev a je silne prepojený s ochoreniami srdca.
  • Železo, B12, vitamín C a kyselina listová sú ako pracovité včely; vytvárajú zdravé červené krvinky a krvné cievy.

Čo ničí zdravie srdca

Je smutné, že práve americký spôsob stravovania je ideálny na to, aby ste si zničili zdravé srdce. Americký jedálniček je totiž plný sodíka, cukru, zlých tukov a obsahuje veľmi málo nutrične bohatých potravín, ako sú zelenina, ovocie, fazuľa, orechy, semená a celozrnných výrobkov.

Ak máte radi svoje srdce, najlepšie urobíte, keď sa úplne vyhnete alebo aspoň výrazne obmedzíte nasledovné potraviny zo svojej stravy. Tu je prehľad „zabijakov“ zdravého srdca!

  • Potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov a cholesterolu (mäso, spracované mäsové výrobky, vajcia, kravské mlieko a syr)
  • Spracované mäso
  • Jedlá s vysokým obsahom sodíka
  • Potraviny s vysokým obsahom cukru, predovšetkým pridaných cukrov vrátane rafinovaného cukru, kukuričného sirupu, kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy, práškového cukru, hnedého cukru atď.
  • Vysmážané jedlá
  • Múčne jedlá (vrátane strúhanky na vysmážaných jedlách, sušienok typu cookies, krekry, cereálie, pečivo, chlieb, cestoviny atď.). Múka dokáže zdvihnúť hladinu cukru v krvi rovnako rýchlo ako cukor samotný.
    •  Nadmerné množstvo cukru v strave je ďalším rizikovým faktorom v rámci jedálnička, pretože vyvoláva vznik zápalu a poranení tepien, čo núti telo využívať cholesterol na ich opravu. Tepny sú potom hrubšie, vytvárajú viac vredov a trhlín, čo si vyžaduje zas viac cholesterolu. Je to začarovaný kruh, ktorý urýchľuje rozvoj srdcových a cievnych ochorení, cukrovky, vysokého krvného tlaku a obezity.

Ďalšie faktory vplývajúce na zdravie srdca

Stres je zabijak! Vytvára hormonálne zmeny, ktoré zvyšujú krvný tlak, spôsobujú obezitu a v konečnom dôsledku Vám ničia srdce.

Nedostatok cvičenia spôsobuje zakrpatenie svalov a tým aj ich oslabenie. Vaše srdce a krvné cievy sú svaly a preto potrebujú pravidelné cvičenie, aby mohli byť v top stave!

Nedostatok spánku vytvára permanentný stres, čo ešte viac zaťažuje Vaše srdce.

Cigarety ničia krvné cievy a pľúca, ktoré sú nevyhnutné pre zdravú srdcovú funkciu.

Obmedzte alkohol na maximálne 3 drinky týždenne.

Ak si dáte každý deň 2 krásne farebné NutriBlasty plné ovocia a zeleniny, orechov a semien, dostanete sa na správnu cestu k lepšiemu, zdravšiemu srdcu!

Prajeme Vám veľa radosti zo zdravého jedenia!

 

Top