Semená plné zdravia: Prečo by ste mali jesť orechy a semienka každý deň

Semená plné zdravia: Prečo by ste mali jesť orechy a semienka každý deň

Orechy a semená máme naozaj radi a Vy by ste mali tiež! Prinášajú pocit uspokojenia, výborne chutia, dodávajú jedlám skvelú konzistenciu a sú perfektným zdrojom zdravých tukov pre srdce, proteínov, vlákniny, vitamínov skupiny B, vitamínu E a mnohých ďalších minerálov a antioxidantov. Dá sa im vôbec niečo vytknúť? Často si ich pridávame do svojich Nutriblastov až celkom na záver prípravy a extrahujeme ich len krátko, aby sme dosiahli fantastickú, chrumkavú konzistenciu.

Štúdia na viac ako 34 000 ľuďoch ukázala, že tí, ktorí konzumujú orechy menej ako päťkrát do týždňa, mali o polovicu menej srdcových príhod ako tí, ktorí si orechy a semená dajú len zriedka; ľudia, ktorí ich jedli iba raz týždenne mali stále o 25% nižšie riziko srdcového ochorenia v porovnaní s tými, ktorí konzumovali orechy a semená len príležitostne. Štúdia Nurses’ Health Study, ktorej sa zúčastnilo viac ako 86 000 žien, priniesla výsledky, podľa ktorých je medzi pravidelnými konzumentmi orechov a semien nižšia miera výskytu ochorení srdca.

Väčšina orechov a semien obsahuje viac ako 60 % mononenasýtených tukov, rovnaké tuky možno nájsť aj v olivovom oleji. Mononenasýtené tuky sú prospešné pre naše srdce. Niektoré orechy a semená sú tiež vynikajúcim dodávateľom omega-3 mastných kyselín.

Omega-3 mastné kyseliny pôsobia protizápalovo a chránia naše kĺby, krvné cievy a mozog. Typická americká strava je však plná práve nezdravých tukov, ktoré spôsobujú zápaly. Väčšina z nich sa nachádza v spracovaných jedlách s vysokým obsahom omega-6 mastných kyselín a stužených tukov (známych aj ako trans tuky). Jedným z prírodných riešení sú práve orechy a semiačka! Je potrebné, aby sme do každodenného jedálnička zaradili orechy a semienka s čo najvyšším obsahom omega-3 mastných kyselín, čím si môžeme udržať optimálny zdravotný stav.

Jeden oriešok však musíme z cesty upratať! V podstate to vôbec nie je orech, no patrí asi medzi najznámejšie: hovorím o arašidoch. Arašidy boli spolu s ostatnými orechmi a semenami zahrnuté do vyššie spomínaných štúdií. V skutočnosti však patria medzi strukoviny, podobne ako fazuľa, hrášok a šošovica. Rovnako ako ostatné orechy a semená, aj arašidy majú mnohé zdravotné benefity a obsahujú veľa srdcu prospešných mononenasýtených tukov, vitamínov skupiny B, vitamín E, resveratrol a mnohé minerály. Dajte si však dobrý pozor pri nákupe arašidov alebo arašidového masla! Komerčné spracovanie arašidového masla ho môže v konečnom dôsledku „nakaziť“ spracovanými a nezdravými zložkami. Mnohé arašidové maslá obsahujú pridaný cukor a ďalšie ingrediencie, ktoré ich oberajú o status „zdravých“. Väčšina arašidov sa predáva pražených a solených a mnohé tiež obsahujú MSG. Buďte opatrní pri nákupe akýchkoľvek orechov či semien. Ak je to možné, vyberte si organické.

Ak máte problémy s trávením surových orechov (nadúvanie, kŕče, plynatosť atď.), namočte ich na noc do vody a potom dobre opláchnite. Takto ich zbavíte vrstvy kyseliny fytovej, ktorá môže u niekoho spôsobovať zažívacie problémy.

Semená majú väčšinou menej kalórií ako orechy, pretože obsahujú menej tukov, avšak niektoré zas majú v porovnaní s orechmi viac proteínov.

Tu je náš príručný zoznam orechov a semien pre optimálny zdravotný stav a príjem omega-3 mastných kyselín.

  • Mleté ľanové semená – vysoký obsah omega-3 mastných kyselín, bohaté na mnohé živiny a rozpustnej vlákniny
  • Sacha Inchi orechy – vysoký obsah omega-3 mastných kyselín a proteínov
  • Chia semená - vysoký obsah omega-3 mastných kyselín, obsahujú veľa živín
  • Čierne semienka – majú viac ako 1600 liečivých látok, môžu pomôcť pri rôznych zdravotných problémoch
  • Tekvicové jadierka – vynikajúci zdroj zinku a magnézia, ktoré nám pomôžu uvoľniť organizmus; perfektné najmä pre zdravie mužov
  • Vlašské orechy- dobrý zdroj omega-3 mastných kyselín, majú schopnosť redukovať c-reaktívny proteín, čím výrazne ochraňujú srdce
  • Pekany – pekanové orechy majú najvyšší antioxidačný účinok zo všetkých orechov a sú bohaté na mnohé výživné látky
  • Kešu oriešky – obsah magnézia a tryptofánu v nich pomáha zlepšovať našu náladu
  • Mandle – chránia náš mozog pre demenciou a napomáhajú neurónovej aktivite

Orechy a semená môžu potenciálne zlepšiť:

  • Vysoký cholesterol
  • Cukrovku
  • Obezitu
  • Vysoký krvný tlak
  • Artritídu
  • Poruchy trávenia
  • Srdcové ochorenia
  • Kardiovaskulárne ochorenia
  • Alzheimerovu chorobu a demenciu
  • Osteoporózu

Začnite si teda pridávať do svojich Nutriblastov orechy a semienka už dnes! Posypte nimi svoj obľúbený šalát alebo ich pomeľte a urobte z nich vynikajúcu kôrku na pečené ryby či chudé kuracie mäsko. Možností je neúrekom!

Top