3 najlepšie spôsoby, ako zabojovať proti depresii

3 najlepšie spôsoby, ako zabojovať proti depresii

Nestane sa to síce z noci do rána, ale malými krokmi a pozitívnym prístupom ku každému dňu sa môžete dostať z duševnej aj emocionálnej krízy.

Silná sociálna sieť (nie, nehovoríme o facebookovej stránke!)

Izolácia a osamelosť zhoršujú depresiu, pri liečbe ktorej sú veľmi dôležité práve zdravé sociálne vzťahy. Výskumy poukazujú na silnú koreláciu medzi sociálnymi sieťami a celkovou pohodou človeka. Tí, ktorí aktívne rozvíjajú svoje vzťahy, majú tendenciu žiť dlhšie, lepšie zvládajú stres, majú silnejšiu imunitu aj odolnosť voči kardiovaskulárnym ochoreniam a tiež sú schopní lepšie sa dostať z prípadnej depresie. No aj tak buďte opatrní! Rodina a priatelia Vám totiž dokážu vštepiť dobré, ale aj zlé návyky. Fajčiari, alkoholici či ľudia, ktorí sa prejedajú, sa zvyčajne vyskytujú v skupinkách. Kľúčom je teda správne si vybrať, s kým budete tráviť svoj čas; nájdite si ľudí, ktorí Vám pomôžu rásť, budovať svoje sebavedomie a pri ktorých sa budete usmievať.

Hýbte sa

Cvičenie vyvoláva fyziologické a psychologické mechanizmy, ktoré dokážu zlepšiť Vašu náladu, znižuje stres, bojuje proti únave a pozdvihuje sebavedomie – to všetko sú veci, ktoré majú pozitívny vplyv pri boji s depresiou. Tí, ktorým bola diagnostikovaná klinická depresia, opisujú cvičenie ako "najdôležitejší prvok v komplexnom liečebnom programe pri depresii“. Stále nie je úplne jasné, prečo je cvičenie takým silným “liekom”, ale dôkazy naznačujú, že fyzická aktivita vyvoláva rast nových buniek v mozgu a zvyšuje počet neurotransmiterov zlepšujúcich náladu a tiež endorfínov, serotonínu a dopamínu. Všetky aktivity sú prospešné, avšak plynulé, rytmické pohyby ako napríklad joga, chôdza, plávanie či jazda na bicykli sa ukázali byť najefektívnejším a z dlhodobého hľadiska najlepšie pôsobiacimi antidepresívami.

Potraviny na zlepšenie nálady a dobitie energie

Čo jete a kedy to jete priamo vplýva na to, ako sa cítite. Nikdy si neodopierajte pokrm, keď ste hladný; udržiavanie rovnováhy cukru v krvi je totiž prvá obranná línia v boji proti podráždenosti a letargii. Vyberajte si však celozrnné potraviny, nie rafinované jedlá či sladkosti. Snažte sa konzumovať sacharidy, ktoré naozaj dodávajú energiu v komplexnej forme. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny, ako sú napríklad sladké zemiaky, quinoa, hnedá ryža, ovos, bobuľoviny, vajíčka a aj banány podporujúce serotonín – to všetko sú ideálne prídavky do Nutriblastu, ktorý zaručene zdvihne Vašu náladu. Vitamíny skupiny B pomáhajú premeniť skonzumované jedlo na energiu – vyberajte si preto listovú zeleninu bohaté na foláty, fazuľu a šošovicu. Navyše, omega-3 mastné kyseliny obsiahnuté v rybách, semienkach chia, konopných semenách, vlašských orechoch, avokáde a v ľanových semienkach takisto dokážu urobiť divy s Vašou náladou.

 

Top